jalan2 cari makan @ alor setar

received these via email. very interesting kan. heheheh lets JJCM!

Assalamualaikum.

Hujan-hujan begini, hati gundah, terasa majal… perut lapar!!!

Ketika pulang berhari raya tempoh hari, saya mengambil kesempatan untuk merakamkan juadah-juadah ‘wajib’ setiap kali pulang ke Alor Setar — tak kiralah sama ada untuk sebarang perayaan, urusan kerja atau “teringat nak balik”.

APAM LENGGANG STESEN BAS LAMA

Jenis: Sarapan Pagi

Masa: 6.30am – 8.00am

Bajet: 50 sen sekeping (dengan telur)

Sebenarnya stesen bas lama di Jalan Langgar yang dimaksudkan bukan lagi menjadi sebuah stesen kerana keseluruhan terminal bas di Alor Setar telahpun dipindahkan ke kawasan Mergong sejak beberapa tahun sudah. Tapi uniknya restoran ini ialah kerana ia adalah antara tempat persinggahan rakan-rakan sekolah membeli sarapan bagi sebelum memasuki kawasan sekolah, apatah lagi lokasinya yang terletak bertentangan dengan stesen bas.

Ada dua jenis apam yang ada — biasa dan campur telur. Memandangkan orang agak ramai dan tenaga kerja yang membuatnya terhad (hanya seorang Achi dan anaknya) selalunya saya akan duduk, orde minuman dan meminta Achi tersebut “hantar saja bila dah siap”. Jadi apam-apam tersebut akan tiba di meja terus menerus hinggalah kita kata “berhenti”!!!

MEE ABU

Jenis: Makan Tengahari hingga Malam

Masa: 12.00pm hingga 10.00pm

Bajet: Antara RM4-RM6

Menurut sejarah, Kedai Mee Abu yang asal terletak di Jalan Telok Wanjah. Pada tahun 80an, satu lagi cawangan dibuka di Jalan Sultanah, berhampiran rumah saya. Secara umumnya, mee yang dijual di sini terbahagi pada dua jenis — mee basah dan goreng-gorengan.

Yang menjadikan rasa Mee Abu ini lain dari mana-mana mee mamak seantero Malaysia ialah resipi rahsia sos/kuah yang digunakan untuk menggoreng mee/meehoon/kuaytiau atau dimakan bersama mee yang direbus. Untuk saya, saya tidak menggemari mee basahnya sangat, tetapi meehoon goreng “taruh udang lebih” memang tak memuakkan selera. Cuma elakkan dari ke sana ketika waktu puncak (1.00pm-2.00pm dan 7.30pm-8.30pm) kerana mungkin memakan masa jika anda meminta hidangan yang ‘extra’ atau ‘lain’ sedikit (seperti memesan meehoon sedangkan 30 pengunjung yang lain memesan mee).

MAT CUCUR UDANG

Jenis: Minum Petang

Masa: 5.00pm-10.00pm

Bajet: RM4-RM5

Mat Cucur Udang memulakan bisnes sekitar 70an dengan membuka gerai di pasar-pasar malam sekitar Alor Setar. Jadi untuk mendapatkan cucur udang ini sebelum ini, anda perlu tahu di manakah tempat pasar malam dilangsungkan pada malam berkenaan. Namun kini mereka sudah memiliki gerai tetap di Taman PKNK yang dibuka setiap hari kecuali Selasa.

Cucur Udang beliau bukanlah cucur udang ‘kedekut udang’ atau sekadar ‘berperisa udang’ seperti yang terdapat di ibukota khasnya. Bila disebut ‘udang’ ia membawa maksud seketul udang besar yang digoreng rangup dalam tepung resipi khas dan kemudiannya dipotong kecil-kecil. Seperti juga Mee Abu, antara yang memberi ‘umphh’ ialah kedapatan kuah kacangnya yang memang tak terdapat di mana-mana. Mereka pernah membuka satu cawangan di Kajang tak lama dahulu namun khabarnya ‘tauke cawangan’ tersebut buat main-main hingga akhirnya ditutup.

Ahaaa… untuk mengetahui perbezaan antara pelanggan ‘season’ macam saya dah pelanggan ‘biasa’, dengar cara mereka mengorde. Jika pelanggan biasa, mereka akan memesan dalam bentuk “jumlah wang” yang berada di sekitar RM2 ke RM10. Misalnya jika anda memesan “RM2” tentunya berat perut anda akan kurang berbanding mereka yang memesan RM5.

Namun bagi yang ‘season’ mereka akan memesan dalam bentuk nisbah udang:cucur bawang:tauhu. Contohnya saya gemar mengorde 10 udang:2 cucur bawang:1 tauhu sebab saya gemarkan yang berudang berbanding yang berbawang semata-mata. Jika anda mengorde seperti pelanggan biasa, penjual akan ‘melonggok’ kesemuanya secara rata. Jika anda tak minat makan tauhu, nasiblah…

NASI LEMAK ALI/NASI LEMAK ROYALE

Jenis: Makan Tengahari/Makan Malam

Masa: 12.00pm-2.00am

Bajet: RM5-RM10

Ingin saya nyatakan di sini bila orang Alor Setar menyebut ‘nasi lemak’, ia adalah bersamaan ‘nasi minyak’ bagi penduduk negeri lain di Malaysia. Ini kerana ‘nasi lemak’ di sebelah sini adalah berwarna kekuningan dan rasanya tak seperti mana-mana nasi lemak berwarna putih yang dijual dengan telur rebus, sambal ikan bilis dan kacang di tempat-tempat lain.

Arwah Pak Ali mula-mula membuka gerai ini di Restoran Bunga Tanjung di Seberang Perak, di kawasan kelahiran bekas PM kita dahulu. Bila perniagaan meningkat maju, beliau menyewa sebuah kedai di seberang jalan dari restoran asal dalam tahun 1980an, yang dikenali sebagai Restoran Haji Ali. Tapi satu-satunya makanan yang ada hanyalah Nasi Lemak Ali… jadi janganlah dengan macho anda memesan “roti canai” atau “tomyam ayam” jika ke sini.

Kisah-kisah mengenai Nasi Lemak Ali ni memang klasik dan ada antaranya dah jadi “urban legend”. Seorang pakcik saya dahulu yang pernah menjadi pengerusi sebuah bank di Malaysia sanggup menaiki pesawat dari KL pada jam 7.30pm, tiba di Alor Setar, tapau Nasi Lemak Ali dan lauk pauknya berbungkus-bungkus dan kemudian menaiki pesawat yang kemudiannya pulang ke KL. Hampir setiap minggu.

DYM Sultan Kedah juga dari masa ke semasa akan menghantar pengawalnya untuk membeli Nasi Lemak Ali untuk santapan keluarga. Dan bersedialah untuk berbaris untuk memesan makanan, yang mana barisannya mungkin terdiri dari 10 hingga 30 orang pada mana-mana masa, bergantung kepada hari.

Cara penjaga kaunter nasi mencedok kuah dan lauk merupakan satu ‘seni’ yang tersendiri. Secara peribadi, saya menggemari lauk hati ayam dan telur rebus dengan kuah campur. Simply divine! Ayam goreng pula digoreng ‘fresh’ di restoran tersebut juga.

Ketika berkunjung ke sini sewaktu pulang berhari raya tempoh hari, meja bersebelahan saya dipenuhi oleh satu keluarga yang mana bapanya begitu asyik menjamah makanan. Ketika mahu membayar di kaunter selepas itu, kebetulan mereka beratur di belakang saya. Isteri lelaki tersebut menegur isteri saya dan ringan mulut menceritakan; “Kami ni baru sampai dari KL. Masuk je Alor Setar, terus ke sini dulu…”.

Secara alternatif, anda juga boleh mendapatkan Nasi Lemak Royale yang mempunyai kira-kira 6 cawangan di sekitar Alor Setar.

Namun perlulah dinyatakan juga di sini bahawa kebanyakan “orang luar” yang makan Nasi Lemak Ali ni tidak begitu menggemari rasanya. Ada juga yang menyatakan Nasi Lemak Royale lebih sedap dari Nasi Lemak Ali dan sebaliknya. Pada saya, selagi masih ada kederat berulang-alik ke Alor Setar…. SEMUA SAYA SAPU!!!

Selamat menjamu selera malam ini!!!

Wassalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

67 responses to “jalan2 cari makan @ alor setar

  1. Kalau sampai aloq setaq.. Cuba beli dadih dekat kedai Naina Mohd.. Sebelah sekokah bahiyah, jln sultanah. Mmg tak menyesai laaa..
    Selalu bila nk balik KL sure angkut banyak2.

    KNizam Reply:

    auntie : wahhhh mcm sedap je dadih tuh ek hehe ๐Ÿ™‚

  2. YANG SEDAP ..

    Laksa & Laksam – LAKSA HARUN JALAN DATUK KUMBAR
    Mee Bandung, Sup Tulang – WARUNG RASA MAYANG , Jalan Langgar
    Nasi Briayani – MANZOOR – Masjid India belakang Pos depan Balai Polis IPD

    Nasi Lemak – masih NASI ALI

  3. J3bat Derhaka

    aarrgghhhh.. awat lambat habaq? aku baru balik dari kedah sabtu lepas. adoyai.. dah la banjir. takpa, laen kali aku balik aku pi. thanks pak malau..

  4. jebat : hehe lambat lagi la nak balik hehe ๐Ÿ™‚

  5. zaini : perghhhh mee abu mmg terbaek ah kan hehe ๐Ÿ™‚

  6. jebat : nasi lemak royale kot hehe ๐Ÿ™‚

  7. salam…
    sy mmg pminat setia mee abu tp bukan mee abu yg saudara maksudkan…huhukkk
    sy ingatkan kat kedah ada 1 ja mee abu iaitu kat tempat sy d bedong..
    anyway sy nk try la kelazatan mee abu aloq staq, mana tau kot lg sedap dr mee abu bedong..
    k thanks ya..

    yg ikhlas,
    Sue

    J3bat Derhaka Reply:

    tapi sue, kt alor setar pon yg saya tau ada dua. kat jalan teluk wanjah satu, satu lagi kat jalan sultanah.

    KNizam Reply:

    sue : thanks for the info ya hehe ๐Ÿ™‚

  8. jgn lupa lak…nasi kandar hj ramli dkt spg 4. puas hati……

    KNizam Reply:

    juana : perghhhh banyak la plak nasi kandar nak cuba lepas ni kan hehe ๐Ÿ™‚

  9. KNizam. Dh lama aku x join sini. Senyap jek. Hampir terlupa dah. Kalau nk add aku kt
    FB: rieza_5782@yahoo.com
    Twitter: J3batDerhaka

    KNizam Reply:

    jebat : dah add pun twitter tuh ya hehe ๐Ÿ™‚

  10. Salam.

    Kat Alor star ada banyak tempat makan yang sedap.
    1) Nasi Kandar Hj Ramli – simpang 4 Kangkong
    2) Mee Abbas Kuala Kedah
    3) Tat Nasi Ayam – Tmn Pandan

    Jemput singgah blog saya di http://juadahmalaysia.com. Ada banyak tempat makan menarik di negeri Kedah ๐Ÿ™‚
    Juadahยดs last blog post ..Sari Ratu Lagii…

  11. Mohamad Mokhtar Zainal

    Makanan di bandar Alor Setar semua sedap,kalau mai kat alor setaq ikan bakar direstoran rembia paling best gila …… mai la

  12. mohd norzi

    makanan yg best la d aloq setaq..

    1-mee abu jln sultanah..jgn jln teluk wanjah (org lain punya tangan)
    2-laksa teluk kechai..jln kuala kedah
    3-laksa depan save cost jln gangsa..sampai hirup kuah
    4-nasi royal…bnyak cawangan,,tp semuanya best
    5-koeteaw…koeteaw iman jln sultanah
    6-bihun sup siam..tmn PKNK..n taman nuri
    7-roti canai..kul 4-12mlm..jalan dato kumbar..
    8-nasi ayam..stadium darulaman..(No.15) hr jumaat n sabtu cuti..
    9-breakfast-kopitiam station bus baru..bnyk menu
    10-nasi tomato-nasi Lan dkt depan pacific (peruda)..pagi jerr..
    11-bihun sup + abc (soft sgt) dkt simpang 4..bersebelahan balai polis
    12-steak n chicken chop ..simpang 4 gak..mlm jerr buka..bertentangan dgn bus stop..
    13-

Leave a Reply